Grød og modermælkserstatning

10. februar 2017

Alder:
4 mdr.

Grød og modermælkserstatning

Kære Helen.

Jeg har netop skrevet til dig omkring min datters flade baghoved, men der er et andet emne jeg også lige må hører dig om.

Vi er for ca. to uger siden startet på lidt grød og i ca.5 dage nu har vores datter nu spist et helt formiddagsmåltid i form af grød, hun er vild med det og syntes det er så hyggelig en stund. Hun er god til og spise. Grunden til vi startede "så tidligt" var fordi hun var enormt nysgerrig på når vi spiste og har ikke været super interesseret i flasken i en længere periode. Hun vokser dog heldigvis godt.

Hun får nu mellem 650-800 ml.erstatning på flaske i døgnet og en portion grød med vand el. lidt erstatning på kop. Før grøden var det 750-850 ml. erstatning pr.dag.
Hvis jeg laver grøden selv har jeg svært ved at tyde hvor meget mmepulver jeg skal putte i en portion?

Talte med min sundhedsplejerske om hun var så dygtig og interesseret i grød, så at jeg om et par uger kunne give hende grød også om aftenen. Men får hun så nok mælk ? Hun vil jo automatisk drikke mindre, ...

Annonce

... hvis jeg giver hende mere grød ? Og hun er jo ikke synderligt interesseret i flasken i forvejen :(

Jeg ville i så fald du tænker det er fint give hende boghvedegrød el.lign om formiddagen og noget grønsags om aftenen når vi også spiser (der vil hun i forvejen rigtig gerne være med til bords) ville starte så småt om en uge med to måltider ?

Jeg plejer og tilbyde hende lidt flaske efter måltidet for at sikre hun er mæt, er dette ok? Hun er jo nemlig ikke så god til at drikke af kop endnu.

Må hun på nuværende tidspunkt sove fra 21-06 uden mælk? Det er sket nogle gange nu.

Hun er lige blevet vejet, 8,1 kg og 69 lang. Hun er nøjagtig 4,5 måned.
Hun virker til at trives i sine vågne timer, meget aktiv og glad.

Mit sidste spørgsmål, giver hende for det meste grød efter første lur ved omk.10tiden, men afhængig af vores daglige gøremål syntes jeg nogle gange det er svært at passe ind, er det ok og skifte lidt og hun nogle gange først får grøden efter nr.2 lur, altså ca.kl.13?

Med venlig hilsen
Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor